TAJUK MODUL 9 : MENGURUS AKTIVITI KERJA
TOPIK : MENETAPKAN OBJEKTIF DAN MATLAMAT
OBJEKTIF :
- Objektif tajuk ini adalah untuk memastikan murid memahami dan dapat menulis, menetap dan menyemak semula objektif dan matlamat sendiri
1. DEFINISI MATLAMAT
1.1 : MENETAPKAN MATLAMAT YANG BERKESAN
- Pernyataan positif
- Memastikan ketepatan
- Menetapkan keutamaan
- Mencatat matlamat untuk mengelakkan kekeliruan dan memberikan mereka keutamaan yang lebih
- Memastikan jumlah matlamat operasi adalah kecil
1.2 : MENETAPKAN PRETASI, BUKANNYA HASIL MATLAMAT
- Mengawal pencapaian matlamat anda dan berpuas hati
- Berdasarkan ganjaran untuk mencapai sesuatu, sama ada berbentuk kewangan atau berdasarkan pengiktirafan daripada rakan-rakan
1.3 : MENETAPKAN MATLAMAT KHUSUS
1.3 : MENETAPKAN MATLAMAT KHUSUS
- Mencapai semua syarat-syarat matlamat tersebut
- Menyesuaikan diri atau menganalisis sebab kegagalan dan mengambil tindakan sewajarnya untuk meningkatkan kemahiran
1.4 : MENETAPKAN MATLAMAT YANG REALISTIK
1.4 : MENETAPKAN MATLAMAT YANG REALISTIK
- Orang lain
- Matlumat yang tidak mencukupi
- Sentiasa mengharapkan pretasi terbaik
- Kurang rasa hormat terhadap diri sendiri
1.5 : MENETAPKAN MATLAMAT YANG TERLALU RENDAH
1.5 : MENETAPKAN MATLAMAT YANG TERLALU RENDAH
- Perasaan takut
- Mengambil jalan mudah
1.6 : MENETAPKAN MATLAMAT DI TAHAP YANG BETUL
1.6 : MENETAPKAN MATLAMAT DI TAHAP YANG BETUL
- Kemahiran yang diperolehi melalui pengalaman
- Mendapatkan matlamat yang boleh dicapai
- Tanggapan sesuatu matlamat itu tidak realistik adalah tidak betul
- Penggunaan gambaran yang berkesan
1.7 : MEMIKIRKAN MATLAMAT SECARA TERPERINCI
1.7 : MEMIKIRKAN MATLAMAT SECARA TERPERINCI
- Apakah kemahiran yang saya perlukan untuk mencapaikan matlamat ini?
- Apakah matlamat dan pengaetahuan yang saya perlukan?
- Apakah bantuan atau kerjasama yang saya perlukan?
- Apakah sumber yang saya perlukan?
- Apakah yang boleh menghalang sesebuah kemajuan?
- Adakah saya sedang membuat andaian?
- Adakah terdapat cara yang lebih baik unutk melalukan sesuatu?
2. DEFINISI OBJEKTIF
- Adalah satu kenyataan tentang apa yang akan dilakukan dan perlu dinyatakan dari segi keputusan. Bantuan mnemonik untuk menulis objektif adalah SMART (Specific, Measurable, Attainable, Result-oriented, Time-limited)
Ø SPECIFIC(KHUSUS)
- Sesuatu objektif mestilah khususnya dengan satu keputusan kekunci. Jika perlu mencapai lebih daripada satu hasil, kita perlu mencatat lebih dari satu objektif. Mengetahui apa yang hendak dicapai adalah satu langkah yang besar kea rah mencapainya.
Ø MEASURABLE(BOLEH DIUKUR)
- Sesuatu objektif yang perlu diukur. Hanya objektif yang mempengaruhi tingkah laku dengan cara yang boleh diukur boleh menjadi berkesan dengan optimum. Jika boleh, nyatakan objektif sebagai suatu kuantit.
Ø ATTAINABLE(BOLEH DICAPAI)
- Sesuatu objektif mesti dicapai dengan sumber-sumber yang sedia ada dan mestilah realistik. Banyakkan objektif adalah realistik. Namun, masa yang diperlukan untuk mencapainya mungkin tidak realistik.
Ø RESULT-ORIENTED(BERPAKSIKAN KEPUTUSAN)
- Sesuatu objektif perlu menjadi matlamat penting kepada organisasi. Kejayaan mencapai sesuatu objektif akan menyebabkan perubahan.
Ø TIME-LIMITED(MASA YANG TERHAD)
- Sesuatu objektif mesti boleh berkesan. Objektif khusus membolehkan keutamaan masa ditetapkan dan masa yang akan digunakan ke atas objektif yang sebenar
2.1 : PENULISAN OBJEKTIF YANG BERMAKNA
- Mulakan dengan sesuatu tindakan atau pencapaian kata kerja
- Kenal pasti hasil tunggal utama bagi setiap objektif
- Nyatakan anggaran tarikh siap
- Pastikan matlamat yang ditetapkan adalah sesuatu yang boleh dikawal
- Untuk menguji kesahihan matlamat SMART, Tanya diri anda soalan-soalan berikut :
· S - apakah matlamat saya sebenarnya?
· M – apakah bentuk kerja yang baik?
· A – adakah matlamat saya boleh dicapai?
· R – adakah matlamat saya bermakna?
· T – adakah matlamat saya boleh dikesan?
No comments:
Post a Comment