Wednesday, 28 October 2015

ANALISIS MAKLUMAT SERTA MENULIS MEMO DAN SURAT ^_^

TAJUK MODUL 11 : MENGURUS MAKLUMAT
TOPIK : ANALISIS MAKLUMAT SERTA MENULIS MEMO DAN SURAT
OBJEKTIF :
-      Kertas penerangan ini memberikan maklumat kepada pelatih tentang bagaimana untuk menganalisa dan memproses maklumat yang didapati daripada sumber lain

1.  Pengenalan
-      Dibuat melalui mana-mana proses pembukitan dan pembaikan yang boleh terdiri daripada hanya membuat kesimpulan berdasarkan maklumat balas dalam bentuk lembaran yang menyimpan maklumat tersebut
-      Satu individu dan ringkaskan dalam bentuk laporan atau ia boleh dilakukan dalam kumpulan sebagai asas untuk perbincangan

2.  Ciri-ciri analisis maklumat
-      Mengumpul dan menyusun maklumat
-      Menyelidik dan menganalisa maklumat
-      Membentangkan maklumat
2.1      : mengumpul dan menyusun maklumat
-      Maklumat dikumpul dan disusun dalam format yang sesuai untuk dianalisa, ditafsir dan disebar berdasarkan kepada kehendak organisasi
-      Maklumat yang disimpan oleh sesebuah organisasi boleh diakses dan ditafsir untuk ketepatan dan sesuai dengan kehendak organisasi
-      Teknologi perniagaan digunakan untuk mengakses, menyusun dan memantau maklumat berdasarkan kehendak organisasi
2.2      : menyelidik dan menganalisa maklumat
-      Objektif kajian ditaktif dengan jelas dan konsisten mengikut kehendak organisasi
-      Data kajian yang digunakan adalah sah dan releven bagi tujuan penyelidikan
-      Strategik penyelidik adalah sesuai dengan kehendak kajian dan menggunakan sumber yang ada dengan efisien
-      Kaedah penganalisisan data boleh dipercayai dan sesuai dengan tujuan kajian
-      Andaian yang digunakan dalam analisis adalah jelas, wajar, dan konsisten dengan objektif kajian
-      Kesimpulan disokong dengan bukti dan menyumbang kepada pencapaian objektif perniagaan
2.3      : membentangkan maklumat
-      Cadangan dan isu-isu yang digunakan dibentangkan dalam format yang sesuai, gaya dan struktur menggunakan teknologi perniagaan yang sesuai
-      Struktur dan format laporan yang jelas dan bersesuaian dengan kehendak organisasi
-      Hasil kajian dilaporkan dan diagihkan mengikut keperluan organisasi
-      Maklumat balas dank omen tentang kesesuaian dan kecukupan dapatan yang diperolehi mengikut kehendak organisasi

3.  Jenis-jenis maklumat
-      Memorandum
-seorang individu kepada individu yang lain
-satu jabatan ke jabatan yang lain
-seorang individu kepada kakitangan di peringkat yang berbeza dalam sesebuah organisasi
-      Kepala memo
-      Baris “kepada”
-      Baris “daripada”
-      Baris “tarikh”
-      Baris “perkara”
-      Baris bahagian “isi”
-      Tandatangan


4.  Surat menyurat
-      Permintaan untuk maklumat mengenai produk
-      Antara yang paling mudah untuk ditulis kerana perniagaan mengalu-alukan peluang untuk menberitahu penerima tentang barangan dan perkhimatan
4.1      : bahagian utama surat
-      Kepala surat
-nama organisasi
-alamat penuh organisasi
-nombor untuk dihubungi
-      Alamat pengirim
-      Rujukan
-      Tarikh
-      Alamat penerima
-      Baris “untuk perhatian”
-      Salutasi
-      Baris “perkara”
-      Tandatangan, nama dan jawatan
-      Lampiran
-      Notasi “carbon copy”
4.2      : kuanliti yang penting dalam penulisan surat perniagaan yang baik
-      Menulis dengan tepat dan betul
-      Menulis secara ringkas dan tepat
-      Menulis dengan jelas
-      Menulis dengan sopan menulis secara konsisten

5.  : laporan
-      Membangunkan laporan adalah untuk memberikan maklumat yang jelas dan mudah
-      Amat berharga ia memberitahu pembaca apa yang mereka perlu sedikit sebanyak tahu dan menyampaikan maklumat dengan cara yang menjurus kepada keperluan mereka

5.1      : siapa yang memulakan penulisan laporan?
-      Memerlukan maklumat yang lebih dan disokong oleh laporan yang disahkan
-      Tujuan yang lebih terperinci mengenai perkara tersebut
5.2      : perkara yang terkandung dalam sebuah laporan
-      Laporan audit
-      Berbentuk jadual
-      Laporan dari jabatan undang-undang
-      Berkongsi latar belakang yang sama
5.3      : bilakah laporan disediakan
-      Harian
-      Mingguan
-      Bulanan
-      Suku tahun
-      Setiap tahun
5.4      : kemanakah laporan dihantar
-      Orang diluar organisasi
-      Dalam organisasi
5.5      : kenapa laporan disediakan
-      Menumpukan kepada fakta
-      Disusun berdasarkan hujah dan kesimpulan yang logical
5.6      : bagaimanakah penerimaan pembaca?
-      Dibentangkan secara tidak langsung
5.7      : bagaimanakah sebuah organisasi menggunakan laporan?
-      Memantau dan mengawal operasi
-      Membantu melaksanakan polisi undang-undang atau peraturan
-      Mendapatkan perniagaan dan dana yang baru
-      Mendokumentasikan kerja yang dilakukan untuk klien
-      Membimbing keputusan atau isu tertentu


2 comments: